Jak skutecznie budować wizerunek dzięki blogowi ?

Wiele osób zastanawia się, jak budować wizerunek w biznesie. Jak Cię widzą, tak Ci płacą. Gdzie więc najlepiej się promować w dłuższej perspektywie? Co jest Twoim wyróżnikiem i wizytówką internetową? Na te pytania odpowiem Ci w tym wpisie.

Oczywiście większość osób publikuje dziś treści w Social Mediach jednakże zapamiętaj raz na zawsze – w przeciwieństwie do własnego bloga na własnej domenie i na własnym serwerze (najlepiej ze zrobioną kopią bezpieczeństwa) media takie jak facebook, fanpage, youtube, instagram czy inny tik-tok nie są Twoją własnością. I w każdej chwili możesz dostać bana, zostać wyautowany a Twoje konto skasowane bo właścicielowi portalu coś się nie spodoba. I całe Twoje wieloletnie budowanie marki może pójść w komin. Blog zawsze będzie Twoją własnością i możesz sobie na nim pisać co chcesz. Ludzie uwielbiają blogi i traktują ich właścicieli odgórnie jako autorytety. 

1. Najpierw odpowiedzmy sobie na pytanie: „po co u licha mam prowadzić bloga”? 

Moim zdaniem to narzędzie daje nam najstabilniejszą formę rozpoznawalności w biznesie online. Niezależnie czy jesteśmy trenerem personalnym, grafikiem komputerowym, coachem, network marketerem czy sprzedawcą fotowoltaiki – dopóki nasz biznes polega na sprzedawaniu lub oferowaniu usług (szczególnie tych wysokomarżowych) warto prowadzić bloga. 

 

Dlatego, że w łatwy sposób pokażemy swoją kompetencję na konkurencyjnym rynku (założę się, że Twoja konkurencja w tej kwestii jest znikoma i w Twojej branży jest zaledwie kilka osób na cały kraj, które to robią). Pokazując swoje oblicze klientowi jako doradca-konsultant a nie „podawacz towaru” jesteś w stanie odwrócić proces sprzedaży – tak aby to ludzie sami zabiegali o Twoje usługi. 

Podam Ci przykład z mojego życia: dwa dni temu wracałem swoim autem z mini-wakacji ze Śląska (około 500 km). Moja żona Gabi chciała zabrać rower, więc korzystając z ogromnego bagażnika naszego Suva – postanowiłem włożyć go do środka – jednakże mieliśmy ze sobą jeszcze wózek Maxa (synka) oraz kilka wakacyjnych walizek (pół domu jak się domyślasz) aby jeszcze wszedł rower plus nasza trójka to musiałem ściągnąć koła, luzując linki od przerzutek, hamulce itp… Po przyjeździe do domu szybko podczas składania roweru poddałem się bo łatwiej było rozłożyć niż złożyć. Od razu jednak przyszedł mi do głowy serwis EKSPERCKI w pobliżu – gdzie zawiozłem rower i w ciągu kilku dłuższych chwil rower był gotowy do jazdy. Mogłem zrobić to sam, ale wolałem pozbyć się problemu wioząc sprzęr do eksperta. Tym bardziej, że nie była to moja pierwsza usługa. 

Także rola eksperta pozwala Ci zarobić wielokrotnie w swojej niszy i mówi się, że klient raz zadowolony z usługi powróci. A przyciągnąć go możesz poprzez pokazanie się na blogu. Mało tego, wiele osób chętnie udostępni Twoje wpisy robiąc Ci przy okazji reklamę. 

 

 

JAK SKUTECZNIE BUDOWAĆ WIZERUNEK DZIĘKI BLOGOWI ?

2. Ale o czym ja mam pisać bloga (najważniejsze pytanie w Twoim online biznesie) ? 

Pierwsze od czego zawsze sugeruję zacząć moim studentom/klientom to odpowiedzenie sobie na pytanie: „kto jest moim wymarzonym klientem” – czyli do jakiej niszy chcesz dawać przekaz. Dlatego, że „blog motywacyjny” a „blog motywacyjny dla osób z depresją” lub „blog motywacyjny dla samotnych matek” to dwie różne kwestie. To inne grupy docelowe i łatwiej się „wypozycjonować” czyli wybić w branży, jeżeli na początek się skoncentrujesz na wąskim temacie z w miarę szerokim gronem odbiorców. Oczywiście nie może to być 10 osób hodujących jedwabniki na całą Polskę ale na przykład blog dla kobiet w ciąży, których jest około 200 000 w kraju. To już spora grupa odbiorców. I teraz – kiedy masz już sprecyzowaną grupę odbiorców a tak przynajmniej Ci się wydaje zrób sobie listę minimum 10 rzeczy, o których na start, w zasadzie z głowy, z doświadczenia jesteś w stanie napisać wpis lub nagrać video. 

Ja podam Ci kilka nisz i kilka przykładów wpisów, które w oczach klienta mogły by podnieść zaufanie oraz chęć przyjścia po usługę/poradę/zakup do eksperta – CIEBIE! 

Przykłady wpisów blogowych branży fotowoltaiki (paneli słonecznych do zasilania domu prądem) – możesz kliknąć w ciemniejsze słowa aby zobaczyć prawdziwe wpisy z tych branż na prawdziwych blogach:

– Jak obliczyć zapotrzebowanie na moc w Twoim domu? 

– Jak uzyskać dofinansowanie dla instalacji fotowoltaicznej? 

– Czy fotowoltaika opłaca się rolnikom? 

JAK SKUTECZNIE BUDOWAĆ WIZERUNEK DZIĘKI BLOGOWI ?
Przykłady wpisów blogowych branży odchudzania  – możesz kliknąć w ciemniejsze słowa aby zobaczyć prawdziwe wpisy z tych branż na prawdziwych blogach:
 
Oto przykłady wpisów blogowych branży finansowej – możesz kliknąć w ciemniejsze słowa aby zobaczyć prawdziwe wpisy z tych branż na prawdziwych blogach:
 
Oto przykłady wpisów blogowych branży MLM / network marketing  – możesz kliknąć w ciemniejsze słowa aby zobaczyć prawdziwe wpisy z tych branż na prawdziwych blogach: 
 

 To moje przykłady, mam nadzieję, że to dla Ciebie zrozumiałe. Najlepszym rozwiązaniem i płaszczyzną działania jest sytuacja kiedy dzielisz się wiedzą na najczęściej zadawane w Twojej branży pytania. Od tego najłatwiej wystartować. Mój drugi sposób to wziąć do ręki książkę lub gazetę i zobaczyć spis treści (oczywiście w swojej branży). To Ci zapewni masę inspiracji na wpisy blogowe. 

JAK SKUTECZNIE BUDOWAĆ WIZERUNEK DZIĘKI BLOGOWI ?
Myślę, że na początek to najważniejsze rzeczy. Pamiętaj o kilku podstawach: 

– Skup się na regularności pisania jeżeli zaczynasz – moim celem jest pisanie bloga raz w tygodniu, 

– Wybierz platformę do blogowania (najlepszą jest wordpress zainstalowany na własnym serwerze + domena imienazwisko.pl jeżeli chcesz budować wizerunek eksperta – jeżeli nie ma kto Ci zrobić bloga odezwij się do mnie – pomogę), 

– Naucz się tworzyć szybko, notuj ciekawe rzeczy z branży, słuchaj audiobooków, przeglądaj youtube, czytaj książki branżowe, notuj pytania czy rozterki swoich klientów, 

– zainstaluj sobie google analitycs aby wiedzieć kto wchodzi, jak często i ile zostaje na Twoim blogu (to co możesz zmierzyć możesz poprawić), 

– Perfekcjonizm jest dla przegranych – po prostu wystartuj, ucz się i ucz innych. Pamiętaj, że ekspert, to nie jest osoba po 3 fakultetach studiów tylko wystarczy osoba, która o 2-3 kroki wyprzedza swoją audiencję/klientów w swojej kompetencji. Napisałem Ci, że umiałem rozłożyć swój rower pakując go do bagażnika ale już aby go złożyć potrzebowałem sprzętu i fachowca, któremu to co mi miało zająć 2-3 godziny zajęło kilka minut. 

Czy myślisz, że on potrzebował studiów aby naprawiać rowery? NIE. Tak samo Ty nie potrzebujesz studiów aby komuś przekazać swoje doświadczenia z odchudzania, biznesu, naprawy telefonu komórkowego, pielęgnacji dziecka jeżeli byłeś w tej sytuacji co Twój klient i znasz rozwiązanie… Działaj. Trzymam kciuki. 

Oczywiście napisz pytania poniżej lub skomentuj abym mógł uzupełnić wpis dla Ciebie oraz udostępnij ten wpis jeżeli uznasz za wartościowy w swoich mediach społecznościowych. Będzie mi miło a Ty pomożesz innym.